• Kontrast
  • Tekst
  • Powiększenie
  • Skalowanie treści 100%
  • Aa Czcionka 100%
  • Wysokość linii 100%
  • Odstęp liter 100%

Szkoła Podstawowa nr 54
im. Kornela Makuszyńskiego
w Łodzi

Godło Polski Biuletyn informacji publicznej BIP - kliknięcie spowoduje otwarcie nowego okna

Polityka Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem

w Szkole Podstawowej nr 54   im. Kornela Makuszyńskiego w Łodzi

 

Podstawy prawne

Niniejsza polityka została opracowana na podstawie:

1) Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (tekst jednolity Dz.U. z 2021 r. poz. 1249 z późn. zm.).

2) Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz.U. z 2023 r. poz.1870).

3) Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (tekst jednolity Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 z późn. zm.).

4) Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity Dz.U. z 2023 r. poz. 984 z późn. zm.).

5) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (tekst jednolity Dz.U. z 2023 r. poz. 900 z późn. zm.).

6) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (tekst jednolity Dz.U. z 2020 r. poz. 1449).

7) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (tekst jednolity Dz. U. z 2023 r. poz. 1798).

 

Preambuła

 

 

Mając na uwadze, że dziecko wymaga szczególnej opieki i troski, w tym właściwej ochrony przed krzywdzeniem, został stworzony niniejszy dokument. Celem Polityki jest ochrona dzieci. Naczelną zasadą działań podejmowanych przez pracowników naszej szkoły jest podmiotowe traktowanie dzieci.  Niedopuszczalne jest ich krzywdzenie. Niniejszy standard ochrony uczniów przed krzywdzeniem określa procedury interwencji, działania profilaktyczne, edukacyjne, zasady zapobiegania krzywdzeniu uczniów, a w sytuacji, gdy do krzywdzenia doszło  określa zasady zmniejszenia rozmiaru jego skutków poprzez prawidłową i efektywną pomoc oraz wskazuje odpowiedzialność osób zatrudnionych w Szkole Podstawowej nr 54 im. Kornela Makuszyńskiego w Łodzi za bezpieczeństwo uczniów uczęszczających do placówki.

 

 

Rozdział I

Objaśnienie terminów

Przykład:

  1. Personel – każdy pracownik szkoły, bez względu na formę zatrudnienia w tym współpracownik, stażysta, wolontariusz, pracownik obsługi lub inna osoba, która z racji pełnionej funkcji lub zadań ma kontakt z dziećmi.
  2. Kierownictwo – dyrektor i/lub wicedyrektor.
  3. Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka w szczególności jego rodzic
    lub opiekun prawny/rodzic zastępczy.
  4. Dziecko/uczeń – dzieckiem jest każda osoba do momentu ukończenia 18. roku życia.
  5. Krzywdzeniu ucznia– należy przez to rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę ucznia przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu placówki, lub zagrożenie dobra ucznia, w tym jego zaniedbywanie;
  6. Przemoc fizyczna – działanie wobec dziecka, które powoduje uraz fizyczny, na przykład: bicie go, szarpanie, popychanie, zadawanie bólu, grożenie, kopanie.
  7. Przemoc psychiczna – przewlekła, niefizyczna, szkodliwa interakcja z dzieckiem obejmująca zarówno działanie, jak i zaniechanie, na przykład: niedostępność emocjonalna, ignorowanie potrzeb dziecka, zawstydzanie, upokarzanie, straszenie. Przemocą jest także, nieodpowiednia socjalizacja, czy narażanie dziecka na bycie świadkiem przemocy.
  8. Przemoc seksualna – podział na przemoc seksualną z dotykiem i bez dotyku – każda czynność seksualna podejmowana z dzieckiem poniżej 15. roku życia, m.in.: zachęcanie dziecka do rozbierania się, zachęcanie dziecka do wysyłania nagich zdjęć, dotykania się w miejsca intymne, zwracanie uwagi na intymne miejsca dziecka, zawstydzanie dziecka tematyką seksualną, grooming.
  9. Przemoc rówieśnicza – ze szczególnym uwzględnieniem formy przemocy online, na przykład: szydzenie z wyglądu, z choroby, z dysfunkcji, dysponowanie wizerunkiem bez zgody rówieśnika, namawianie do przestępstwa, wyśmiewanie, używanie przemocy fizycznej.
  10. Zaniedbanie – stałe/ciągłe niezaspokajanie podstawowych potrzeb dziecka w tym potrzeb emocjonalnych, na przykład: zaniedbanie obszarów opieki zdrowotnej, edukacji, odżywiania
    czy zapewnienia bezpiecznych warunków życia.
  11. Alienacja rodzicielska - ograniczenie kontaktu i izolowanie dziecka od drugiego rodzica, odcinanie drugiego rodzica od informacji dotyczących dziecka, wymazywanie drugiego rodzica z życia dziecka, niszczenie zdjęć i pamiątek, przedstawianie drugiego rodzica w złym świetle, zakazywanie dziecku swobodnego mówienia i wyrażania miłości do drugiego rodzica.
  12. Instytucji - należy przez to rozumieć każdą instytucję świadczącą usługi uczniom/ lub działającą na rzecz uczniów.
  13. Danych osobowych ucznia – należy przez to rozumieć wszelkie informacje umożliwiające identyfikację ucznia, a w odniesieniu do konkretnego, zidentyfikowanego ucznia – wszelkie informacje o nim.

 

Rozdział II

Rozpoznawanie czynników ryzyka krzywdzenia dzieci i reagowanie na nie

Przykład:

  1. Pracownicy szkoły posiadają niezbędną wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
  2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy szkoły podejmują rozmowę
    z rodzicami/prawnymi opiekunami, przekazując informacje na temat dostępnej formy wsparcia
    i motywowania ich do szukania dla siebie pomocy.
  3. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
  4. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko i dziecko – dziecko.
  5. Zasady bezpiecznych relacji personel dziecko:

Pracownicy szkoły w codziennych kontaktach z dziećmi kierują się następującymi zasadami:

  1. traktowania dziecka z szacunkiem;
  2. uwzględniania indywidualnych potrzeb dziecka;
  3. braku wyrażania krytycznych, ośmieszających opinii, uwag i sądów wobec dziecka;
  4. braku wykorzystywania przewagi fizycznej wobec dziecka. Niedopuszczalnym zachowaniem jest stosowanie siły fizycznej oraz kar fizycznych wobec dziecka. Szkoła dba o nietykalność cielesną uczniów;
  5. w przypadku gdy pracownik szkoły jest świadkiem zachowań ucznia, które zagrażają

życiu i zdrowiu jego samego lub innych uczniów, zobowiązany jest do natychmiastowego odizolowania sprawcy od ofiary i przerwania aktu przemocy oraz zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom zajścia.

  1. Osobami odpowiedzialnymi za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu
    i udzielenie mu wsparcia są pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w szkole.
  2. Osobą prowadzącą rejestr spraw zgłaszanych jest pedagog szkolny.
  3. Informacje w rejestrze obejmują: datę, personalia osoby zgłaszającej, personalia dziecka, krótki opis sprawy, planowane kroki i ustalenia.

 

Rozdział III

Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka

  1. Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka przez rodzica, opiekuna prawnego lub inną osobę dorosłą

W przypadku podjęcia przez pracownika szkoły podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji (do wyboru) wychowawcy/pedagoga/psychologa szkolnego, pedagoga specjalnego, dyrektora szkoły.

  1. Pedagog/ psycholog szkolny, pedagog specjalny (do wyboru) wzywa wraz z wychowawcą opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa oraz informuje ich o podejrzeniu.
  2. Pedagog/ psycholog szkolny, pedagog specjalny (do wyboru) powinien sporządzić opis sytuacji szkolnej i rodzinnej ucznia na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami oraz plan pomocy – planowanych działań wobec dziecka i rodziny.
  3. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące, m.in.:

a.) podjęcia przez szkołę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji,

b.) wsparcia, jakie szkoła zaoferuje dziecku,

c.) skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.

  1. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywanie seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor szkoły powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: pedagog/ psycholog szkolny, pedagog specjalny (do wyboru), wychowawca dziecka, dyrektor szkoły, inni pracownicy, mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej określani jako zespół interwencyjny).
  2. W/w. zespół sporządza plan pomocy dziecku, a wychowawca wraz z pedagogiem/psychologiem szkolnym, pedagogiem specjalnym (do wyboru) przedstawia go opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
  3. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespołu jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.
  4. Pedagog/psycholog szkolny, pedagog specjalny (do wyboru) oraz wychowawca informują opiekunów o obowiązku szkoły zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej, bądź zespół interdyscyplinarny w przypadku wdrożenia procedury „Niebieskiej Karty”) w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i dopasowanej do niego interwencji.
  5. Podmiotami upoważnionymi do wszczęcia procedury Niebieskie Karty zgodnie z § 2 ust. 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” są:
  • funkcjonariusze Policji,
  • pracownicy socjalni jednostek organizacyjnych pomocy społecznej,
  • pracownicy socjalni specjalistycznych ośrodków wsparcia dla osób doznających przemocy domowej,
  • asystenci rodziny,
  • nauczyciele wychowawcy będący wychowawcami klasy lub nauczyciele znający sytuację domową małoletniego,
  • osoby wykonujące zawód medyczny, w tym lekarze, pielęgniarki, położne lub ratownicy medyczni,
  • przedstawiciele gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych,
  • pedagodzy, psycholodzy, będący przedstawicielami podmiotów wskazanych w art. 9a ust 3 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej z dnia 29 lipca 2005 r. .
  1. Niebieska Karta - A to formularz wypełniany przez w/w podmioty w przypadku stwierdzenia przemocy domowej. Wszczyna on procedurę Niebieskie Karty, która stanowi ogół czynności podejmowanych i realizowanych w związku z uzasadnionym podejrzeniem zaistnienia przemocy domowej. Procedura oferuje współpracę interdyscyplinarną pracowników różnych instytucji, opracowując plan pomocy – właściwym organem do takich działań jest Zespół Interdyscyplinarny, koordynujący pracę systemową na rzecz przeciwdziałania przemocy domowej.
  2. Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy “Niebieska Karta” wypełniony przez uprawniony podmiot formularz Niebieska Karta – A jest przekazywany niezwłocznie, nie później niż w terminie 5 dni roboczych do Zespołu Interdyscyplinarnego w Łodzi z siedzibą przy ul. Tramwajowej 21.
  3. Jeśli istnieje podejrzenie, że dziecko doświadcza przemocy z uszczerbkiem na zdrowiu wykorzystywania seksualnego lub/i zagrożone jest jego życie: należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka i odseparować je od rodzica/ opiekuna podejrzanego o krzywdzenie; zawiadomić policję- nr 112 lub 997
  4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazywanych w punktach poprzedzających.
  5. Z przebiegu interwencji sporządza się protokół/kartę interwencji.
  6. Wszyscy pracownicy placówki i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
  7. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.

 

  1. W sytuacji, gdy dziecko jest krzywdzone na terenie szkoły przez inne dziecko/dzieci tzw. przemoc rówieśnicza:
  2. W przypadku ujawnienia przemocy rówieśniczej przez dziecko lub osobę dorosłą pracownikowi szkoły, po wstępnym potwierdzeniu jej przez wychowawcę klasy, sprawa jest kierowana
    do pedagoga/psychologa placówki.
  3. Z dzieckiem krzywdzonym pedagog/psycholog szkolny przeprowadza rozmowę, udzielając mu niezbędnego wsparcia.
  4. Wychowawca i lub pedagog/pedagog specjalny/ psycholog szkolny rozmawia z rodzicami/opiekunami dzieci w celu przekazania informacji o zaistniałej sytuacji, ustalenia planu pracy z dziećmi.
  5. W przypadku gdy zaplanowane działania nie przynoszą efektu, a przyczyną jest brak współpracy z rodzicami/opiekunami, bądź sprawca przejawia demoralizację, pedagog szkolny składa wniosek do Sądu Rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka/rodziny .
  6. Jeżeli przemoc stanowi zagrożenie życia i zdrowia dziecka o sprawie niezwłocznie zawiadamiana jest policja.

 

III. Procedura postępowania w przypadku podejrzenia, że uczeń jest ofiarą przemocy rodzinnej:

  1. Zespół nawiązuje współpracę z rodzicami/prawnymi opiekunami dziecka.
  2. Zespół opracowuje plan pomocy dziecku i przedstawia go rodzicom/opiekunom prawnym

dziecka z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.

  1. Wychowawca klasy monitoruje przebieg realizacji planu i jego skutków względem dziecka.
  2. W przypadku gdy efekty działań nie przyniosą oczekiwanych rezultatów lub bezpieczeństwo dziecka jest zagrożone dyrektor szkoły informuje o obowiązkach prawnych szkoły, tj. o wszczęciu procedury Niebieskiej Karty, a w wypadku popełnienia przestępstwa, o zgłoszeniu sprawy do prokuratury oraz Sądu Rodzinnego i Nieletnich.

 

  1. Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego:
  2. Z każdego przypadku krzywdzenia sporządza się pisemny protokół. Protokół winien zawierać opis stanu faktycznego oraz opis podjętych działań. Protokół podpisuje dyrektor placówki.
  3. Protokoły przechowywane są w odpowiednich do tego warunkach. Osobie uprawnionej wydaje się protokół na jej pisemny wniosek w ciągu 3 dni.

 

Rozdział IV

Zasady ochrony danych osobowych i wizerunku dziecka

Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci. Szkoła, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.

  1. Dane osobowe dziecka podlegają ochronie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  2. Szkoła posiada Politykę Ochrony Danych Osobowych w Szkole oraz Instrukcje Zarządzającą Systemem Informatycznym Służącym do Przetwarzania Danych Osobowych, które regulują sposób zabezpieczenia, warunki udostępniania i przetwarzania danych osobowych dziecka.
  3. Pracownik szkoły ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.
  4. Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
  5. Szkoła uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
  6. Utrwalanie wizerunku dziecka na terenie szkoły (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka itp.) możliwe jest po uprzednim uzyskaniu pisemnej zgody rodziców/prawnych opiekunów.
  7. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodziców/opiekunów prawnych na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
  8. Pracownikowi szkoły nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie szkoły bez pisemnej zgody dyrektora szkoły i opiekuna prawnego dziecka.
  9. W celu uzyskania zgody opiekuna prawnego dziecka na utrwalenie wizerunku dziecka, pracownik instytucji kontaktuje się z opiekunem prawnym dziecka i ustalają procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna prawnego dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

 

Rozdział V

Zasady dostępu dzieci do Internetu oraz ochrony przed szkodliwymi treściami

  1. Na terenie szkoły dzieci mają dostęp do Internetu wyłącznie pod nadzorem nauczyciela na lekcjach i zajęciach dodatkowych.
  2. Szkoła zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu przy komputerach.
  3. Na terenie szkoły obowiązuje zakaz używania przez uczniów telefonów, chyba, że w celach edukacyjnych pod nadzorem nauczyciela.
  4. Nauczyciel informatyki, opiekun pracowni informatycznej zapewnia, by na wszystkich komputerach z dostępem do Internetu, z których korzystają uczniowie na terenie szkoły było zainstalowane i aktualizowane:

1) oprogramowanie filtrujące treści internetowe;

2) oprogramowanie monitorujące korzystanie przez dzieci z Internetu;

3) oprogramowanie antywirusowe;

4) oprogramowanie antyspamowe;

5) firewall.

  1. Regularnie sprawdza, czy na komputerach z dostępem do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści, a w przypadku znalezienie niebezpiecznych treści ustala kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzania. Informacje o dziecku, które korzystało z komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści, przekazuje dyrektorowi, psychologowi/pedagogowi szkolnemu/pedagogowi specjalnemu. Pedagog, pedagog specjalny lub psycholog przeprowadza z dzieckiem, o którym mowa w punktach poprzedzających, rozmowę na temat bezpieczeństwa w Internecie. Jeżeli w wyniku rozmowy psycholog, pedagog specjalny lub pedagog szkolny uzyska informacje, że dziecko jest krzywdzone podejmuje działania opisane w procedurach tejże polityki.

 

Rozdział VI

Monitoring stosowania Polityki

  1. Dyrektor szkoły wyznacza panią Ilonę Zybert, Dianę Kurpiewską, Dorotę Depczyńską, Magdalenę Pawlak jako Osoby Odpowiedzialne za Politykę Ochrony Dzieci w szkole oraz za monitorowanie realizacji niniejszej Polityki.
  2. Osoby odpowiedzialne przeprowadzają wśród pracowników szkoły, raz na 24 miesiące, ankietę monitorującą poziom realizacji polityki.
  3. Osoby odpowiedzialne za Politykę opracowują wnioski i przedstawiają je dyrektorowi szkoły
    i Radzie Pedagogicznej.
  4. W razie zaistnienia potrzeby dyrektor wprowadza do polityki niezbędne zmiany i ogłasza je pracownikom szkoły.
  5. Osoby odpowiedzialne za Politykę, w razie dokonania w niej zmian, przeprowadzają wśród pracowników placówki szkolenie z aktualizacji Polityki. Z przeprowadzonego szkolenia sporządza się protokół, który podpisują osoby odpowiedzialne za Politykę oraz osoby biorące w nim udział.

 

Rodział VII

Zasady bezpiecznych rekrutacji personelu

  1. Dyrektor uzyskał o każdym członku personelu dane z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, Centralnego Rejestru Orzeczeń Dyscyplinarnych oraz oświadczenia o niekaralności.
  2. Dyrektor zapewnia swoim pracownikom podstawową edukację na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:
  3. rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci;
  4. procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia;
  5. odpowiedzialności prawnej pracowników placówki, zobowiązanych do podejmowania interwencji.
  6. Dyrektor wyznacza pedagoga/pedagoga specjalnego/ psychologa szkolnego jako osobę odpowiedzialną za przygotowanie personelu szkoły do stosowania Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem poprzez szkolenie rady pedagogicznej i pracowników szkoły.

 

Rozdział VIII

Dane kontaktowe instytucji i organizacji

 

Dane kontaktowe instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia).

 

Zespół Interdyscyplinarny w Łodzi – siedziba przy Wydziale Przeciwdziałania Przemocy Domowej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej ul. Tramwajowa 21

e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel. 42 6765410/do13/

 

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Łodzi, ul. Kilińskiego 102/102a – pomaga w sprawach socjalnych, bytowych i prawnych, może też udzielić wsparcia psychologa i pedagoga.

 

Fundacja Ktoś ul. Rydza Śmigłego 70 - program: Ktoś dla kobiet – wsparcie dla kobiety doświadczających przemocy z terenu Łodzi. Fundacja oferuje bezpłatną pomoc psychologów, prawników oraz weekendowe warsztaty i grupy wsparcia.

tel: 536029559 lub 42 2081109

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Telefon Zaufania od poniedziałku do piątku w godzinach 20:00 - 8:00,

w soboty, niedziele i święta całodobowo

tel. 19288

 

Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie” Niebieska Linia”

tel. 22 668 70 00 lub 116 123

 

Linia Pomocy Pokrzywdzonym – ogólnopolski telefon dla osób pokrzywdzonych przestępstwem, a także osób dotkniętych przemocą domową, próbami samobójczymi i dla dzieci potrzebujących wsparcia.

Tel. 48222 309900

 

Fundacja Feminoteka - wsparcie dla kobiet doświadczających przemocy, także dla osób transseksualnych.

tel. 888 88 33 88

 

Fundacja Ocalenie - wsparcie dla migrantek i migrantów doświadczających przemocy/i dyskryminacji Łódź ul. Piramowicza 9/2 – pomoc dla cudzoziemców także w obszarze przemocy.

 

Ośrodek Interwencji Kryzysowej przy Miejskim Centrum Terapii i Profilaktyki Zdrowotnej Łódź ul. Niciarniana 41 - programy korekcyjno – edukacyjne i psychologiczno – terapeutyczne dla sprawców przemocy domowej i grupy wsparcia dla osób doznających przemocy domowej.

 tel.  800 112 800 (bezpłatny, czynny całodobowo) lub tel. 42 630 11 02

 

Fundacja Wsparcia Psychospołecznego / Lokalizacja:

  • Piotrkowska 270 lok. 422
  • Strzelców Kaniowskich 71
  • Zbożowa 9

Możliwe wizyty domowe w uzasadnionych przypadkach.

Tel 794430463

 

Fundacja Słonie na Balkonie - wsparcie dla rodzin dotkniętych kryzysem, szczególnie dla rodziców i opiekunów, którzy szukają pomocy dla dziecka w kryzysie.

Tel. 800 800 602 -  od poniedziałku do piątku między 15.00 – 19.00

 

Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie, ul. Franciszkańska 85 - placówka całodobowa, dysponująca miejscami noclegowymi dla osób dotkniętych przemocą (bez skierowania i bez względu na dochód); oferuje bezpłatną, kompleksową pomoc schroniskową, terapeutyczną, pedagogiczną, socjalną, medyczną i prawną.

Prokuratura Okręgowa w Łodzi, ul. Kilińskiego 152 – można tam złożyć zawiadomienie o przestępstwie i poprosić o udzielenie podstawowej informacji prawnej.

Komisariaty Policji Komendy Miejskiej Policji w Łodzi:

I KMP, ul. Sienkiewicza 28/30;

II KMP, ul. Ciesielska 27;

III KMP, ul. Armii Krajowej 33;

IV KMP, ul. Kopernika 29/31;

V KMP, ul. Organizacji WiN 60;

VI KMP, ul. Wysoka 45;

VII KMP, ul. 3 Maja 43;

VIII KMP, ul. Wólczańska 250.

Podczas wizyty w komisariacie można złożyć zawiadomienie o przestępstwie i poprosić o udzielenie podstawowej informacji prawnej.

 

Sądy

  • Sąd Rejonowy dla Łodzi-Śródmieścia w Łodzi, VII i VIII Wydział Rodzinny i Nieletnich, al. Kościuszki 107/109;
  • Sąd Rejonowy dla Łodzi-Widzewa w Łodzi, V Wydział Rodzinny i Nieletnich, ul. Kopcińskiego 56.

W sądach można złożyć pozew w sprawach rodzinnych lub wniosek dotyczący spraw opiekuńczych wobec dzieci.

 

Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Łodzi:

  • Łódź-Bałuty, Łódź-Śródmieście, Łódź-Widzew - ul. Zachodnia 47, pokój: 113, I piętro;
  • Łódź-Polesie, Łódź-Górna - ul. Krzemieniecka 2b, pokój: 114, I piętro.

Jeżeli przemocy towarzyszy picie alkoholu, można zwrócić się do Komisji z wnioskiem o skierowanie sprawcy przemocy na leczenie odwykowe lub uzyskać inną pomoc związaną z nadużywaniem przez niego alkoholu.

Rozdział IX

Dane kontaktowe instytucji i organizacji dla dzieci

Dostępność informacji dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży.

 

Dziecięcy telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 

Tel. 800121212

 

Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę

Tel.  116111 

 

Fundacja Słonie na Balkonie

Tel. 800800602 – od poniedziałku do piątku 15 – 19 / pomoc dla dziecka w kryzysie

 

Pomoc psychologiczna dla dzieci i młodzieży na terenie Łodzi:

  • Środowiskowe Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży przy ul. Mielczarskiego 35,
  • Centrum Środowiskowej Opieki Psychologicznej dla Dzieci Al. Kościuszki 39,
  • Poradnia Psychologiczna Fundacji Gajusz ul. Piotrkowska 17,
  • Poradnia Psychologiczna dla Dzieci Fundacji z Aspi-Racjami ul. Obywatelska 57,
  • Poradnia Psychologiczna dla Dzieci ul. Sterlinga 27/29,
  • Centrum Medyczne Centermed - Poradnia Psychologiczna dla Dzieci i Młodzieży Al. Piłsudskiego 157,
  • Fundacja Słonie na Balkonie ul. Kościuszki 39, 
  • Poradnia Diagnozy i Terapii FAS przy ul. Cieszkowskiego 6 w Łodzi.

 

Rozdział X

Przepisy końcowe

  1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
  2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników szkoły, w szczególności poprzez

przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną oraz zamieszczenie na stronie internetowej szkoły

 

facebook

facebook

facebook